Гітарний комбік з ефектами своїми руками

70

Вітаю, радіоаматори-самоделкіни!

Електрогітари виділяються на тлі інших музичних інструментів тим, що не звучать самі по собі — їх звук відтворюється через спеціальний пристрій, комбік (комбінований підсилювач), звуковий сигнал якому передається від гітари по електричному кабелю. Тому звук електрогітари буде залежати від використовуваного комбіка навіть більше, ніж від самого інструменту. Тим більше, що звук рідко відтворюється в сирому вигляді-практично завжди гітаристи використовують різних ефекти, для додання звуку тієї чи іншої забарвлення для гри в різних стилях — від важкого року до класичної музики. Комбіки називаються так, тому що в одному корпусі комбінують сам підсилювач з блоком ефектів і власне корпус з динаміком, службовець для безпосереднього відтворення звуку. Професійні гітаристи часто використовують підсилювачі окремо від відтворює часті-така компоновка називається стек, вона дозволяє домагатися більшої різноманітності варіантів звучання, адже можна міняти окремо різні кабінети (акустичний ящик, де стоїть динамік) і підсилювачі. Багато гітаристи, купивши першу електрогітару стикаються з проблемою — дешеві малогабаритні комбіки звучать дуже плоско і убого, а більш просунуті екземпляри можуть коштувати як кілька гітар. Однак при наявності радіоаматорських навичок і невеликому умінні працювати з деревом комбік можна зробити самому — якщо підійди до справи з розумом, звучання вийде порівнянним за рівнем з хорошими фірмовими моделями. У статті описується загальна концепція побудови саморобного комбіка, а також наводяться конкретні схеми електронної частини.

Практично будь-який гітарний підсилювач, в електронній частині, складається з трьох складових — кінцевого підсилювача, службовця для відтворення звуку на динаміці, блоку ефектів (опціонально, його можна і не бути), і передпідсилювача, який також часто надає звуку певне забарвлення або емулює звучання будь-яких відомих фірмових апаратів. Блок ефектів зазвичай передбачає установку моделюючих ефектів-фленжера, ревербератора, ділея, хоруса та інших, вони не є життєво важливими і необхідними.

Кінцевий підсилювач, в загальному випадку, не повинен вносити будь-яких власних спотворень в сигнал — його завдання лише посилити сигнал по потужності і амплітуді, для можливості подачі на динамік і відтворення. Від кінцевого підсилювача буде залежати, в першу чергу, потужність комбіка і відповідно його максимальна гучність. По суті, використовувати можна практично звукові підсилювачі, використовувані в магнітолах, наприклад, автор пропонує використовувати мікросхему tda2052. Максимальна вихідна потужність в цьому випадку складе 20 ват — найоптимальніший варіант, який підійде як для гри вдома, так і навіть для невеликих гаражний виступів.

Схема включення показана вище. Мікросхема вимагає двополярного напруги живлення, тому на схемі живить трансформатор має дві однакові вторинні обмотки. Напруга живлення має лежати в межах від ± 6 до ± 25 в, краще не наближатися ні до самого верхнього, ні до нижньої межі. Вхідний сигнал подається на контакт, позначений буквою «а», а до букви » о » підключається земля решти електроніки комбіка. В іншому схема не має будь-яких особливостей-звичайний підсилювач, варто лише сказати, що в процесі роботи, особливо на великій гучності, мікросхема буде відчутно нагріватися і зажадає хорошого радіатора.

Окремо варто сказати про динамік — відмінною рисою гітарних комбіків від іншої побутової відтворюючої апаратури є використання спеціальних гітарних динаміків. Якщо в hi-fi апаратурі виробники намагаються домогтися максимальної рівною ачх, щоб відтворювалися і низькі частоти від самих 20 гц, і високі до 20 кгц, то в гітарній апаратурі це буде тільки заважати. Гітарний динамік, навпаки, не є широкосмуговим і діапазон відтворюваних ним частот залягає приблизно від 60 гц до 5-6 кгц. Якщо замість гітарного динаміка використовувати звичайний широкосмуговий-звук вийде» пісочним», тобто з’явиться неприємний, ріжучий слух високочастотний»свербіж». Між собою гітарні динаміки відрізняються, в першу чергу, розмірами-найбільше цінується за приємний звук динаміки діаметром 10 і 12 дюймів, більш маленькі встановлюються, в основному, на недорогі або компактні моделі комбіків. На саморобний комбік можна встановити, наприклад, динамік celestion ten 30-він коштує відносно недорого і дозволить отримати хороший звук.

Одним з найбільш необхідних ефектів і часто використовуваних ефектів є ділей — простіше кажучи ефект, схожий на відлуння, тому має сенс вбудувати його прямо в комбік для зручності використання. Автор вибрав схему ділея, засновану на цифровій мікросхемі pt2399, досить просту і функціональну. Вона містить три ручки регулювання, що дозволяють регулювати співвідношення чистого сигналу і пройшов через ефект, швидкість повторів і їх тривалість. Крім мікросхеми pt2399 на схемі також присутній операційний підсилювач — підійдуть tl072, tl082 і інші здвоєні малощумящие. Збирається схема на друкованій платі, представленої нижче. Ті ж малюнки плат в хорошій якості можна знайти в архіві в кінці статті.

Вище представлена схема передпідсилювача майбутнього комбіка, взята вона з фірмового приладу під назвою sansamp. Дана схема передбачає безліч варіацій звучання: присутня емуляція звучання трьох різних лампових підсилювачів, позначених як «california», «british», «tweed», емуляція різного розташування мікрофона щодо динаміка — «off axis», «center», «classic», а також вибір каналів звучання «hot wired», «hi gain», «clean». Схема повністю аналогова і складається з безлічі операційних підсилювачів, використовувати можна ті ж поширені tl072, tl082. Напруга живлення схеми становить 9 вольт-таке ж напруга живлення і у описаного вище ділея.

Крім електроніки звук буде формуватися акустичним оформленням ящика. При створенні саморобного комбіка бажано керуватися розмірами заводських моделей, знайти підходящу і просто скопіювати розміри, щоб не прогадати. При пошуку моделі для» копіювання » розмірів потрібно орієнтуватися на динамік — в ідеальному випадку він повинен бути точно таким же. Далі залишається лише робота з деревом і зовнішнє оформлення. Найбільш оптимальним матеріалом для комбіка можна назвати фанеру листяних порід дерева товщиною 15-18 мм.зверху вона обклеюється толексом, по суті, звичайним дермантиром, по кутах пригвинчуються захисні куточки, зверху ручка. Вся електроніка, зокрема ручки регулювання, виводиться на окрему панель для зручного доступу. Окрему увагу заслуговує задня стінка комбіка-дуже часто комбіки роблять відкритими або напіввідкритими, залишаючи задню стінку наполовину відкритою. Це дуже сильно впливає на звук — в процесі побудови корпусу можна поекспериментувати і підібрати бажану «відкритість» задньої стінки, орієнтуючись на слух. При акуратному підході до всіх етапів складання вийде відмінний комбік, що не поступається фірмовим моделям як за зовнішнім виглядом, так і по звуку. Вдалої збірки!

Джерело (source)