Індикатор напруги для авто своїми руками

23

Вітаю, радіоаматори-самоделкіни!

Враховуючи, що в багатьох старих автомобілях немає ні вольтметра, ні будь-якої іншої системи контролю напруги на акумуляторі, мають популярність саморобні конструкції індикаторів напруги. Використовуватися вони можуть скрізь, де фігурують автомобільні акумулятори. Показання такого індикатора максимально прості і зрозумілі: є три світлодіода, кожен з яких загоряється, коли напруга на акумуляторі лежить в тому чи іншому діапазоні. Зокрема, для представленої нижче схеми:

  • hl1 горить при напрузі на вході 0 — 10 в
  • hl2 при напрузі від 11 до 13 в
  • hl3 при напрузі більше 13в

Сама схема проста і дуже дешево в плані вартості компонентів.

Сенс роботи також досить зрозумілий, якщо уважно придивитися. Насамперед варто звернути увагу на транзистор vt1 — при подачі живлення на вхід схеми від тестованого акумулятора він відразу відкривається, навіть якщо напруга на акумуляторі мало — струм на його базу надходить через ланцюжок hl2 — r3 — r2. Світлодіод hl2 при цьому не загоряється, так як протікає через нього струм занадто малий, щоб викликати помітне світіння, проте, його досить для відкриття транзистора vt1. Відповідно вхідною напругою живиться ланцюжок hl1-r1 і перший світлодіод починає світитися. Далі слід звернути увагу на елементи vd1, r5, де vd1 — це стабілітрон на 10в (крім д814в можна використовувати будь-який інший). Якщо напруга на вході перевищує 10-11в, то стабілітрон «відкривається» і починає пропускати струм, що надходить на базу vt2, відповідно vt2 відкривається, пускаючи струм через другий світлодіод hl2 і змушуючи його світитися. Перший транзистор при цьому закривається, так як його база виявляється зрівняна за потенціалом з емітером і струм через неї протікає, відповідно hl1 згасає. Підвищуємо вхідну напругу далі. Коли воно досягає 12 — 13в, починає текти струм через елементи vd2, r9, де vd2-стабілітрон на 12, також можна застосувати будь-який інший крім зазначеного. Внаслідок цього відкриваються транзистори vt3, vt4, з яких vt4 запалює останній, третій світлодіод, а vt3 шунтує hl2, таким чином, крім 3-го все світлодіоди виявляються погашені. Ось такий цікавий принцип роботи, схожий на чехарду з відкриваються і закриваються транзисторів. При необхідності схему можна переналаштувати на індикацію яких завгодно інших діапазонів напруг, взявши стабілітрони на потрібні значення.

Транзистори можна використовувати будь-які малопотужні, зверніть увагу, що vt1 і vt2 мають npn структуру, а vt3, vt4-pnp. Підійдуть, відповідно кт315, кт3102, bc547 і кт361, кт3107, bc557. При бажанні схему взагалі можна зібрати на smd елементах, тоді плата вийде неймовірно маленькою. Світлодіоди такого будь-якого кольору, але наочніше взяти класичні для таких індикаторів кольору зелений-жовтий-червоний. Зручна схема тим, що не вимагає зовнішнього живлення — отримує вона його безпосередньо від самого тестованого акумулятора.

Зібрати всю схему на друкованій платі, трасування якої представлена вище. Якщо плата буде використовуватися в автомобілі, важливо виконати всі з’єднання та й саму плату максимально надійно, не шкодуючи флюсу і припою, адже вся автомобільна електроніка відчуває сильний механічний вплив через трясіння і вібрації.

Для підключення до тестованого акумулятора автор вивів дроти з крокодилами на кінцях, при штатній установці плати крокодили будуть зайвими. Також варто згадати, що схема споживає струм від підключеного акумулятора безперервно, тому залишати її підключеної до бортової мережі авто підключеної на постійній основі не можна, необхідно передбачити включення по кнопці (без фіксації) або прив’язати до одного з положень замка запалювання. Вид зібраної плати нижче. Вдалої збірки!

Джерело (source)